Kwaliteitsproject
Op 1 januari 2011 gaat het nieuwe Kaderbesluit van het CGS in. Het Kaderbesluit vereist een goed leerklimaat, goede opleidingen en goede opleiders. Het Kaderbesluit stelt ook dat de COC's en opleiders in de opleidingsziekenhuizen verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van de opleidingen en voor de borging van de kwaliteit. Een adequaat kwaliteitssysteem is in de toekomst noodzakelijk voor een succesvolle visitatie. Bovendien moeten opleidingen hun kwaliteit inzichtelijk maken.
Gezamenlijk
De komende jaren vergen alle veranderingen bij de medische vervolgopleidingen de nodige inspanning van de opleiders. De Leerhuizen en de UMCG Postgraduate School of Medicine van het Wenckebach Instituut willen de opleiders daarbij helpen. Consulenten kunnen adviseren en ondersteunen bij de invoering van een kwaliteitssysteem met een cyclische inzet van kwaliteitsinstrumenten. Een gezamenlijk kwaliteitsproject in de OOR Noord & Oost coördineert en structureert de ondersteuning.
Toolbox kwaliteitsinstrumenten
De Toolbox van de OOR Noord & Oost bevat kwaliteitsinstrumenten op het gebied van het leerklimaat, de opleidingsgroep, de opleiding en aios.
Leerklimaat |
|
D-RECT |
Perceptie van het klinisch opleidingsklimaat en inzicht waar in het functioneren van de afdeling verbeteringen kunnen plaatsvinden. Aios vullen een webbased vragenlijst in. De resultaten worden besproken met de opleidingsgroep. |
Opleidingsgroep |
|
SET Q |
Specialisme specifieke feedback van aios aan stafleden en opleiders via een webbased vragenlijsten, inclusief een zelfevaluatie van stafleden en opleiders. |
Teach the Teacher cursussen 1, 2 en 3 |
Docentprofessionalisering voor opleiders en stafleden |
Entre nous |
Opleiders krijgen de mogelijkheid gezamenlijk te reflecteren op het leerklimaat en het leerproces van de aios en de rol die de opleider daarin heeft. |
Opleiding |
|
Proefvisitatie |
De afdeling voorbereiden op de visitatie. Constateren van eventuele verbeterpunten. Een proefvisitatie is vergelijkbaar met een interne audit. Afdelingen binnen ziekenhuizen voeren proefvisitatie bij elkaar uit. |
KPB, portfolio, 3600 feedback |
Toetsing en begeleiding van individuele aios. Invoering of verfijning van het gebruik van deze methoden. |
Lokaal opleidingsplan |
Vertaling van een landelijk opleidingsplan naar de regionale of lokale situatie. Daarna het plan presenteren en implementeren. |
Digitale media |
Invoering en gebruik van digitale media als e-portfolio, e-learning, gaming en e-toetsen |
Opleidingsetalages |
Op de website van de OOR Noord & Oost is de kwaliteit van de opleidingen en opleidingsziekenhuizen inzichtelijk. Er is specifiek aandacht voor differentiatiestages. |
Aios |
|
Teach the teacher |
Eigen maken van didactische basisvaardigheden. |
DOC programma |
Disciplineoverstijgend onderwijs voor aios. De cursussen kunnen ook in afgeslankte vorm lokaal aangeboden worden. |
Exit interview of enquête |
Vaststellen verbeterpunten van de opleiding. |
Ondersteuning Tot die tijd kunnen opleiders contact opnemen met de heer C.L. (Charles) Brugman, manager van de UMCG Postgraduate School of Medicine en coördinator van de ondersteuning (t) 050 361 27 45 (e) Dit e-mail adres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. . |